87: böcker som saknar en bokstav

Idag har jag roat mig med att kolla in #böckersomsaknarenbokstav-bidragslistan på Twitter och jag har fnittrat högt massor med gånger. Det finns så många sjukt fyndiga personer! Kolla in den, gott folk!

Mina egna bidrag hittills:
  • Arry Potter - "You're a pirate, Arry!"
  • Den Amerikanska Fickan - Monika Fagerholm går desto djupare och mer kreativt in på sin tygfascination.
  • Paaninikontraktet - En död panini hittas på en fritidsbåt. Huvudpersonen vet inte hur man uttalar "panini".
  • Spelt - Neil Strauss inträngande analys av mjölexperternas hemliga sällskap.

Häh häh häh.
  • Publicerad 11.08.2011 kl. 15:13

86: kaunas, litauen (del 1)

Vår vistelse i Kaunas fick ett ganska djuriskt tema, en dag gick vi till ett zoologiskt museum och nästa dag till en zoologisk djurpark. Att titta på uppstoppade djur var betydligt mindre deprimerande än att titta på levande dito i ofta för små burar, men mer om det i nästa inlägg, här är det bara dag ett som gäller.

Man blir som man umgås säger man och Jim tog det uttrycket på allvar och sköt ut ett par ståtliga horn på nolltid.

Fejkakvarium. Ja varför inte.

Helt galet stora skalbaggar. GALET stora.

Fjärilar, fanns galet stora av de också. Och i galna diskoskimrande färger. Vissa såg photoshoppade ut och jag är lite bitter över att man aldrig ser levande sådana IRL. Jag måste ta mig till ett fjärilshus nångång!

Pelikaner, sen såg vi levande sådana på zoot också. De verkade jättetrevliga!

Dramatiskt ögonblick. Vi väntade med spänning tills vi var alldeles utmattade. Inget hände.

Färggladaste (och annars också pratgladaste) skaran.

Vi anade ugglor i mossen montern. (The owls are not what they seem...)

Löjligt enorma ormar. Liksom, hur kan detta vara verkligt? Det är ju totalt vansinne!

Känd från Jurassic Park! (Nånee...)

Det fanns en liten osteologisk avdelning, hade hoppats den skulle varit större. Kranierna var, som vanligt, mest intressanta att se på.

Jim fann ännu en tvillingsjäl. (Här är nr 1.)

Senare på kvällen gick vi till en bar som låg i samma kvarter som lägenheten vi bodde i, den hette något i stil med Irish Pub men det var inte så mycket irländskt tema som det var engelskspråkiga länder-tema. Väggarna dekorerades förvisso av en Guiness-reklamaffisch, men brevid den även en sydstatsflagga och en AC/DC-planch. Hmm.
    Publicerad 11.08.2011 kl. 13:25

85: söndag i östensö

Jag och Jim kom alltså hem från resan i lördags, och sen på söndagen körde vi norrut till mina hemtrakter för att besöka Anna (m.fl.) som var på hembesök i min grannby. Det rådde lite missuppfattningar om tillställningen så vi missade middagen (men åt efter de andra) och anlände till vad som vid första anblick kändes som ett hav av människor, jag tror min inledningsfras var "SHIT VA MYCKET FOLK", hehe. Åt skogen med att säga hej, liksom. Men sjukt roligt hade vi det och det var ett perfekt avslut på den veckan, precis som jag hade anat att det skulle bli! Jag glömde hastigt bort att jag hade med en kamera, precis så som det brukar vara under de mest lyckade kvällarna... de här bilderna representerar inte vår afton rättvist alls, vi var alla betydligt mera muntra!
    Publicerad 09.08.2011 kl. 12:59

84: vilnius, litauen

Vi strosade omkring mest på måfå utan specifikt mål (vad jag kan minnas) och hittade ett ganska slitet och förfallet område. Jag gillade det!

Vi gick in i Šv. Dvasios bažnyčia, som på engelska heter Dominican Church Of The Holy Spirit, en helt gigantisk kyrka som fick mig att begripa det här med s.k. "Catholic guilt" som man hör talas om nu som då — allt var så himla (heh) massivt och pråligt och storslaget och pompöst att man verkligen kände att taket skulle kunna rasa in på en när som helst, i takt med Guds vilja och tunga domarklubba. Och detta kommer från en agnostiker med starka ateisttendenser sen barnsben!

Mera stadsvyer. Mycket streetart!

Hönapöna i det gröna...

Jag är inte helt säker, men jag tror det här var i ett område av gamla stan i Vilnius, Užupis, som har en egen konstitution, vilken ni kan läsa här! Vad sägs t.ex. om denna punkt: "13. A cat is not obliged to love its owner, but must help in time of need."? Hih!

Vi hittade våra själsfränder!

Sen lunch på Balti Drambliai, en helvegetarisk restaurang med bred meny. Jim åt nån slags tofurätt och jag åt en spenat-och-ost-pannkaka. Smaskigt!

Mera streetart! Och inte vilket fruntimmer som helst, utan Botticellis Venus!

Kvällsmat på Čili Pica, galet bra snabbmatskedja som jag var bekant med sen mitt Riga-besök för flera år sedan. Vi hade ätit där dagen innan också, och Jim tog samma maträtt som vi båda ätit då — rostade svampdumplings i nån ost-gräddsås. Jag tog en pasta med femtioelva olika ingredienser ungefär.

Efter kvällsmaten gick vi på en promenad till busstationen för att kolla in vägen dit och lite busstider och sånt. Den nyare delen av stan (vi hade mest befunnit oss i gamla stan innan) var också fylld av fantastiska hus och träd vid varje gata. Det slog mig gång på gång hur mycket grönska det fanns i staden — trevligt!

På väg till busstationen igen nästa dag för att hoppa på en buss till Kaunas så hittade jag en liten kompis. Den gick mitt på trottaren så jag flyttade på den, förhoppningsvis till den plats den var på väg till!
    Publicerad 07.08.2011 kl. 15:16

83: honey, i'm home

Vi är hemma i Vasa igen, anlände igår kväll och allt har gått oväntat bra och smidigt. Resan startade alltså i Vasa, fortsatte med en mellanlandning plus (lång) paus i Riga, sen vidare till Vilnius två nätter, sen Kaunas två nätter, efter det tillbaka i Riga men denna gång två nätter istället för bara några timmar, till Pärnu en natt, sedan Tallin en natt, till Helsingfors i några timmar, i Åbo en natt, och sen avslutades den tillbaka i Vasa igen. Förstås. Efter allt detta rantande omkring så inträffade endast ett missöde: Vi gick till fel busshållplats i Åbo. Så att vi missade bussen och fick ta taxi till järnvägsstationen istället. Pinsamt! Så otroligt turistigt!

Jag har fyra fulla filmrullar som väntar på framkallning och absurt många digitala bilder att gå igenom, vilka jag tagit från Jims kamera. Det hela känns lite för överväldigande nu just så det får vänta nån dag. Så småningom ska vi söka oss norrut, till Annas hemgårds terrass på sangria och grillat, kommer bli helt briljant. Perfekt avslutning på den här veckan.

Jag hade tänkt att jag skulle hunnit blogga mer under resans gång men så blev det förstås inte. I efterhand känns det ganska självklart, och jag skakar mentalt på huvudet åt mig själv. Vad tänkte jag egentligen? Under timmarna vi tillbringade i Helsingfors i förrgår så nämndes twitter vid nåt skede och jag hade världens D'oh!-moment för såklart skulle det förstås ha varit det rätta mediumet under resan. (Facebook-feeden är bara inte riktigt samma sak!) Jag tenderar avsluta mina twitter-konton och starta ett nytt med ungefär ett till två års mellanrum, konton vilka jag sedan ignorerar tills jag raderar hela alltihopa eller bara allt jag skrivit där, och när jag sa "Jag har ett twitter-konto men jag använder det aldrig" så tänkte jag sekunden efteråt "Vaaarför tänkte jag inte på det här för en vecka sen?!". Nåjo, jag ska nu i efterhand ge det ett försök igen i alla fall... trots att jag är tillbaka till mitt vanliga, tämligen händelselösa, o-twitter-sporrande, liv. Oh well!
    Publicerad 07.08.2011 kl. 13:29

82: flygplats i riga + hotell i vilnius

Jag har tagit lite torsdags-bilder från Jims kamera, vilken förresten har en trevlig lite nålhåls-effekt som vi brukat ordentligt under den här resan, men det var oändligt tidskrävande att ändra storlekarna på bilderna på den här lilla mesiga datorn så jag har inte tid att berätta speciellt mycket. Ni får väl själva plocka tusen ord ur bilderna istället, jag har förstått att det ska vara möjligt!

Vi mellanlandade i Riga och fick vänta där i några timmar. Vi sov en stund utanför terminalen och det var välbehövligt.

Efter tuppluren fördrev jag lite tid med att leka med Jims kamera, och jag hade egentligen tänkt plocka bort den här bilden men så visade det sig att det var det plan som vi flög med till Vilnius sen så då hamnar bilden hit istället. Pyyyttelitet plan.

Vi åkte buss från flygplatsen i Vilnius in till centralstationen, hittade och gick till vårt hotell och där var det dags att ladda Jims lilla kamera via min lilla dator.

Hotellrummet på Ševčenkos gatvė. En säng fick agera garderob.

Vyn från fönstret -- en innegård där folk ofta satt och rökte i sina bilar.

Inzoomad vy!

Vy från samma fönster, men runt hörnet till vänster.

Vi gick sen ut på stan men inga bilder togs där den kvällen. Nu är vi i Kaunas, bussade hit igår och nu ska vi snart på zoo. Om vi hittar.
    Publicerad 31.07.2011 kl. 11:30

81: labos nakties

Vi befinner oss på hotellet i Vilnius, vi kom hem för en liten stund sen efter att ha varit ute och ätit och sen på en promenad till busstationen för att kolla in läget inför imorgon då vi åker vidare till Kaunas. (Blev inte klokare, tacka vetja Google.) Den där bilden är dock från tidigare idag, det är kolsvart ute nu. Vilnius är supernajs, och vi är supertrötta. Lite sömn, mycket gång. Jag tupplurade ett par timmar tidigare idag och det är lite synd att man ska vara <i>så</i> sömnig på eftermiddagen för man skulle förstås gärna ha kollat in lite mera grejer under den tiden istället. Trots att jag tog en sån lång sovpaus innan så är jag ännu hur trött som helst och jag antar att Jim är det med, i.o.m. att vi redan är tillbaka på hotellrummet. Vi har beställt in varsin öl och efter att de är uppdrucka ska vi sova som små videungar. (En av oss är ju en sån i alla fall.) Labos nakties!

PS. Bilden är förstås fullständigt irrelevant vad det gäller själva resan; det kommer sådana bilder i något framtida inlägg istället!
    Publicerad 29.07.2011 kl. 23:27

80: kungsboa

Jag har ju glömt att berätta i-verkliga-livet-fortsättningen till min boa contrictor-dröm! För ungefär en vecka sen, cirka en handfull dagar efter att jag hade den där drömmen och postade det där inlägget, så ringer min mamma åt mig och säger att hon befinner sig på en loppmarknad på torget i Jakobstad och har just hittat en gammal undervisningsaffisch med en boaorm som motiv, och frågar av mig om jag vill ha den. Jag säger såklart ja, och hon köper den, och jovisst, tammefan om boaormen i fråga inte är en kungsboa! Kolla:

Konklusion #1: Det var förutbestämt. Uppenbarligen!
    Konklusion #2: Jag är synsk. Uppen-effin'-barligen!

(Wohoo!)
    Publicerad 26.07.2011 kl. 13:09

79: lomografi

Jag (/vi, det känns lite löjligt att alltid prata i plural bara) är tillbaka i Vasa och jag har laddat upp en del bilder till Flickr, här ovan är några lomografier. Jag har nyss sovit på soffan i ett par timmar, är jättejättetrött och alldeles grötig i huvudet. Vi bokade hotell i Vilnius tidigare idag, så vi inleder vår resa med att tillbringa två nätter där. Har någon varit dit och har tips på vad som är sevärt och trevligt så tas de förslagen tacksamt emot! Insåg till min förskräckelse, efter att hotellet var bokat, att det finns varken djurpark eller naturhistoriskt museum i staden. Wääh! Vad gör man då?
    Publicerad 25.07.2011 kl. 22:44

78: stugliv

Det känns en aning som att jag fallit i någon klichéljummen bloggfälla nu då jag bloggar från "semestern", komplett med bild (plus animation längre ner) på hur vi slappar här i vår lilla stuga ute på landet, med Cheese Balls och kattunge och bärbar dator. Åh, och förstås, trådlöst internet. Vi befinner oss trots allt bara ute på mammas och pappas gård — vi är alltså inte långt ifrån civilisationen ändå.

Så småningom ska vi söka oss in till Jakobstad och se vad vi hittar på där. Det känns som att Jakobs Dagar-firandet bara blir plattare och plattare för varje år; i år känns det som att jag missat det mesta och det känns fortsättningsvis som att helgen också kommer bli... platt. Men jag kan ha fel. Hoppas jag har fel.

Fördelen är att jag samlat på mig lite inspiration till (hemskt melodramatiska) teman för kommande konstprojekt. Om det nu nånsin blir av, jag har tänkt att det skulle vara kul och givande att bli mer aktiv inom konsten, men det brukar jag också tänka nu som då utan att göra något av idéerna. Äh, det kommer kanske mer om det här någon annan gång. Jag har faktiskt skrivit om samma "inspiration" förr i den här bloggen. (Samma gamla ramsa, samma gamla liv.) Nu är inte rätt tidpunkt! Nu ska vi stugliva lite till, sen ska vi äta, sen ska jag tvättas, sminkas och kammas, och sen ska vi kanske parkliva lite!

Publicerad 22.07.2011 kl. 17:46

77: recover-vernissage

Det har varit mycket tyst här på bloggen på sistone, jag vet. Först var jag bara lat och sen åkte jag norrut till min hemby för att närvara vid Jakobs Dagar-firandet, och bloggandet har lämnat på efterstjälken. Jag har inte riktigt tid att skriva nu heller men jag tänkte bara informera om att ikväll är det vernissage för Inas klänningar, och däribland även de bilder jag tagit av två av dem, på Jakobstads Stadsbibliotek kl 18:00. He e baa ti häng, som vi säger här. Facebooksidan för tillställningen hittas förresten här!
    Publicerad 21.07.2011 kl. 16:19

76: pärlvirkat & framkallat

Denna pärlbeströdda, virkade sak loppade jag för 2€ igår. Jag fortsätter alltså att välja ut plagg som gör att jag ser ut som att jag rånat en garderob tillhörande en (antagligen medelålders) wicca-fascinerad goth-wannabe på 90-talet. Men okej då, låt gå. Förresten, en av kassatanterna på Frälsningsarméns loppis här i Vasa prutar i princip alltid på priserna. Igår strök hon 50 cent från den där tröjan utan att ens säga något om det. Hon är helt klart min favvo!

Jag lämnade också in en filmrulle för framkallning igår, den som jag plockat ur Minoltan, för att se att den funkar som den ska innan jag sticker iväg med den på den Baltikumluffande resan som närmar sig med ungefär sjumilasteg åt gången. Jag framkallade bara negativen, och när jag granskade dem såg jag att vad jag höll i min hand var inte alls resultaten från en rulle jag fotat med Minoltan, utan med min Lomo LC-A. Aahh! Jag har för många oframkallade filmer! Får göra ett nytt försök idag... men hos en annan fotoaffär för det känns lite pinigt att gå tillbaka till samma såhär snart, heh.
    Publicerad 15.07.2011 kl. 12:02

75: boa constrictor

När jag vaknade idag ekade orden "boa constrictor" i huvudet, eller egentligen en fullständig mening men jag minns inte resten av den, bara de två sista orden. Jag visste inte helt exakt vad en boa constrictor var men jag fick veta att det är en kungsboa. Hej, mitt undermedvetna, du tycks va bättre på engelska än mitt medvetande. Eller åtminstone mer benäget att snappa upp fraser.

(Bild lånad härifrån.)

För några år sen* så drömde jag att nere på min vänstra handflata stod det med spretig text "ALL HEROES DIE", i versaler, och på min högra stod fortsättningen, "BILLY WAS FIRST". Det händer sig nu som då att jag drömmer på engelska och det är alltid lika förbluffande men också totally effin' awesome, dude. Fast ibland räcker inte ordförrådet till, som en gång när jag inte kunde klura ut att småkusin heter "second cousin", och istället hittade min hjärna på något märkligt "smooouuuuw couusiiiine"-läte. Haha! Inte ens cousin hade rätt uttal. Tokigt. Men å andra sidan passade det den drömmens David Lynch-känsla alldeles spektakulärt perfekt!

*I efterhand har jag funderat att det måste vara åtminstone tio år sen, så jag vet inte om "några" är direkt rätt benämning. Snarare "många".
    Publicerad 13.07.2011 kl. 14:39

74: asdfghjklöä

Jag håller på att fixa bilderna till Inas projekt och jag blir GALEN på min dator, GAAALEEEN! Till att börja med så ville den inte få kontakt med usb-sticket där jag förvarade hälften av bilderna, så jag har de senaste sju timmarna försökt dropboxa dem från Jims dator till min egen. Det tar, tydligen, för evigt. (Men varför?!) Nu just laddar jag både upp från sambons dator och ner till min egen samtidigt, det går varken långsammare eller snabbare än då jag inte hade igång båda procedurerna samtidigt vilket onekligen känns lite märkligt med tanke på att vi är kopplade till samma modem och allt. Jag försöker också redigera bilderna, och nu har jag ju verkligen gott om tid på mig att fixa och trixa under all denna väntetid, men min dator har fått fnatt och envisas med att stänga av sig själv ungefär en gång per halvtimme om jag försöker ha igång fler än ett program samtidigt. ASDFASDFGASDFGASDFASDJKJK. Jånä. Min dator är inte gjord för att hantera bilder. Eller så är jag inte gjord för att hantera min dator. Ugh jag behöver snart lugnande. Desperationen och hysterin börjar bli ett faktum.
    Publicerad 12.07.2011 kl. 05:06

73: om bildkvalitet & sånt

Den här tösen träffade jag i fredags, fast fotot är från fyra år tillbaka. Men vi träffades på samma ställe även denna gång! Fast tidigare på dagen tillbringade vi också lite tid både på stranden och i vattnet vid Fäboda.

Jag har laddat upp fler gamla bilder till min flickr och jag är lite tveksam till den låga standarden men jag tänker att lo-fi är det nya hi-fi! Jag brukar emellanåt gnälla lite om att nu för tiden är de flesta fotografier som publiceras på internet så himla perfekta; alla har en DSLR och alla kan photoshoppa, och jag blir stundom trött på alla släta bildytor med bokeh och skimrande motljuskanter. Missförstå mig inte, det är fint! Klart att det är. Men det väcker en längtan inom mig till att se något spontant och opolerat; något rått, grynigt och utan gyllene snitt. Detta är — faktiskt — en av orsakerna till varför jag är så inne på webbkamera-kvaliteten nu för tiden, och varför det postas ganska många bilder (och animationer) tagna med en sådan här på bloggen. Jag gillar att webbkameror egentligen bara har en endast uppgift; att dokumentera ägaren/användaren. Dessutom är det ett sånt rakt medium; man kan inte riktigt ställa upp till fotosession, (åtminstone är det inte egentligen någon som ens tänker tanken,) man bryr sig inte i att man blir pixellerad och att färgerna ofta är sunkiga, eller att vitbalansen är hemskt osmickrande, och finnen på hakan får också stanna kvar för "Äh va fan, det är ju bara en webcam-bild". Det är lite spännande tycker jag. De bilderna handlar om nuet, och utan både pretentiösa under- liksom färgtoner. Och samma sak gäller för analoga bilder man knäpper i all sin hast, t.ex. med en finessbefriad, knallröd plastkamera vilken man hittat på loppis för 2€, som den bilden av Kakiz där uppe. Men visst är hon fin! Lo-fi-superfin!
    Publicerad 11.07.2011 kl. 17:24
    Linnea utan akut accent (dock med relativt grav dialekt), dilettant av årgång 1983, förtjust i loppis, kameror, katter och kaffe. T.ex., bl.a., o.s.v. Alla bilder som postas här är mina egna om inte annat noteras. limeamaria gmail com